Veelgemaakte fouten verhuizen

Verhuizen is één van de meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven. Maar als de verhuizing zelf goed is georganiseerd, dan vermindert u deze stress aanzienlijk. Eén van de meest gemaakte fouten bij verhuizingen is dat men veel te laat begint met het plannen ervan. Als u een verhuizing wilt uit laten voeren met zo min mogelijk stress, dan kunt u de onderste veelgemaakte fouten bij verhuizingen het beste zoveel mogelijk ontlopen.

Niet goed plannen

Plannen is bij een verhuizing essentieel. U kunt veel uit handen geven aan een verhuisbedrijf, maar u zal altijd een aantal zaken zelf moeten regelen. Bovendien heeft niet iedereen geld om alles uit te besteden. Het inpakken van uw inboedel, het veranderen van adressen, het doorgeven van uw adreswijziging en het goed achterlaten van uw woning zijn allemaal taken die meestal bij u terecht zullen komen. Daarom kunt u maar beter zo vroeg mogelijk beginnen met het maken van een planning en met de werkzaamheden die u alvast kunt doen. Hiervoor heeft u de volgende tools tot uw beschikking.

  • Inventaris: loop door al uw kamers en schrijf per kamer op wat u mee wilt nemen. U laat daar spullen buiten die u naar de kringloop wilt brengen, die u weg wilt gooien of die u aan vrienden en familie wilt geven. U kunt ook wat extra geld verdienen door spullen die u niet meer nodig heeft te koop te zetten. In de inventaris geeft u aan wat in welke kamer staat en daarbij schrijft u te zijner tijd in welke doos het is gepakt, wanneer het is ingepakt en wanneer het weer is uitgepakt. De lege inventaris kunt u ook naar het verhuisbedrijf sturen. U weet zo zeker dat alles meekomt, waar het is en waar het mogelijk is kwijtgeraakt.
  • Stappenplan: maak een stappenplan voor uzelf en geef daarin aan wat u wilt doen in de maanden, weken en dagen voor de verhuizing. Wanneer wilt u een middag nemen om uw adreswijzigingen door te geven, bijvoorbeeld, en wanneer is het tijd om de vriezer te gaan ontdooien? Dit stappenplan is als een draaiboek voor de planning van uw verhuizing.
  • Checklist: de taken die u zichzelf gegeven heeft in het draaiboek kunt u vervolgens organiseren door per taak een checklist te maken. De taak om uw adressen te veranderen heeft dan bijvoorbeeld een checklist met alle instanties waarmee u contact op moet nemen. Zo weet u zeker dat u niets vergeet.

Oppas vergeten

U heeft al veel om aan te denken tijdens een verhuizing en daarom is het gemakkelijk om te vergeten dat uw kinderen en huisdieren die dag(en) ook ergens ondergebracht moeten worden. Het is veel beter voor ze om geen deel te nemen aan deze hectische en drukke dag, maar om ergens anders te zijn totdat alles weer op zijn plek staat. Daarnaast is het onveilig voor kleine kinderen en huisdieren om rond te lopen tussen de verhuizers die grote zware dozen dragen en die met meubilair aan het sjouwen zijn. Zorg er daarom voor dat u tijdig een vertrouwde plek heeft waar u uw kinderen en huisdieren kunt achterlaten, want dan hoeft u zich over hen al geen zorgen meer te maken.

Geen (specialistisch) verhuisbedrijf gebruiken

Kleinere verhuizingen zijn in principe prima zelf te doen. Als u beschikking heeft over een passend vervoersmiddel dan hoeft u geen verhuisbedrijf in te schakelen om de verhuizing voor u te doen. Er zijn echte situaties waarin dit wel een beter idee is.

  • Grote verhuizingen: heeft u een grote woning en heel veel spullen, dan is het beter om dit door een verhuisbedrijf te laten verhuizen. Deze hebben grote wagens ter beschikking, betrouwbare verhuizers in dienst en, ook niet onbelangrijk, een goede verzekering voor het geval er iets niet goed gaat. Bij echt grote verhuizingen of verhuizingen waarbij veel waardevolle spullen moeten worden vervoerd is het zelfs beter om voor een erkende verhuizer te gaan.
  • Internationale verhuizingen: er zijn ook verhuisbedrijven die zich specialiseren in internationale verhuizingen en dit is om verscheidene redenen belangrijk. Zo weten zij exact wat er moet gebeuren als uw spullen de grens over gaan, weten ze hoe uw spullen het beste verhuisd kunnen worden, krijgt u meestal een verhuismanager aangewezen die u altijd kan vertellen waar uw inboedel is en kunt u bijvoorbeeld van hun ervaring gebruik maken als u een container met anderen wilt delen om geld te besparen.
  • Specialistische verhuizingen: heeft u een archief dat verhuisd moet worden, een kunstcollectie of moet uw bejaarde ouder verhuisd worden, dan zijn er verhuisbedrijven die zich hierin gespecialiseerd hebben. Zo weet u zeker dat uw waardevolle spullen veilig overkomen, dat uw vertrouwelijke gegevens correct worden behandeld en dat uw geliefde familielid naar leeftijd behandeld wordt tijdens de verhuizing.

Geen extra verhuizer aannemen

Deze fout klinkt misschien wat vreemd, maar soms is het goedkoper om een extra verhuizer aan te nemen. Veel verhuisbedrijven bieden u extra verhuizers aan voor een bepaald bedrag per uur. Door deze te gebruiken zal uw verhuizing dus sneller verlopen. Soms kan het goedkoper zijn om twee verhuizers te nemen en een snelle verhuizing te realiseren, dan om alles met één verhuizer te doen die er veel langer de tijd voor nodig heeft. Probeer dit dus zo goed mogelijk in te schatten en vergeet niet dat u soms beter wat meer kunt investeren in mankracht om uiteindelijk geld te besparen.

Vergelijk offertes

Wilt u weten hoeveel uw verhuizing mogelijk gaat kosten? Vult u dan onze vergelijkingstool in en u ontvangt snel vrijblijvende offertes van verhuizers uit uw eigen omgeving. Zo vindt u ongetwijfeld de meest geschikte verhuizen voor de beste prijs.

Related Posts

Over ons

Reactie plaatsen